יום שבת, 7 בדצמבר 2013

הערכות לשעת חירום

איש לא יתווכח על העובדה כי מדינת ישראל גם כיום היא מדינה אשר עלולה למצוא את עצמה בן לילה במצב של שעת חירום מכל מיני סיבות כאלה ואחרות, אשר חלקן ביטחוניות צבאיות, ואילו חלקן נוגע לנושאים של פגיעה משמעותית של איתני הטבע. בתוקף תפקידו של פיקוד העורף כאחראי למנהל התקין של אזרחי ישראל בשעת חירום, הוא בנה תוכנית הערכות לשעת חירום באופן מעשי. הערכות לשעת חירום מכינה את האזרחים לבאות ומעניקה תחושה של ביטחון. כמו כן, כאשר מדובר על הערכות לשעת חירום מגדירים את התפקידים במשפחה וכך קל יותר להתנהל בשעת חירום. כלומר, כאשר המשפחה פעילה בהכנות הערכות לשעת חירום, כך היא מיומנת יותר,רגועה יותר ובטוחה יותר. 

בניית תוכנית הערכות לשעת חירום 
הערכות לשעת חירום נעשית על ידי קבלת מידע מאמצעי התקשורת לגבי מצבי חירום אפשריים. המשפחה שניזונה מאמצעי התקשורת צריכה להיערך בהתאם לפי בקשת פיקוד העורף באמצעות תכנון הפעולות הדרושות וחלוקת תפקידים. לאחר מכן יש להיערך באופן מעשי ובאמצעות תרגול ואימון של הנדרש. למשל, רענון מסכות אב"כ, הצטיידות לשעת חירום של מזון ועזרה ראשונה, תרגול כניסה למקלטים או לממ"ד ועוד. לפיכך, יש לרענן מידי פעם את הכללים לשעת חירום.

הערכות לשעת חירום במשפחה
במצבי חירום חשוב שבני המשפחה יתכנסו באותו המקום ולא יתפזרו למקומות שונים. יש לדעת מראש היכן כל אחד מבני המשפחה נמצא ולהיות עימו בקשר הדוק בעת האירוע. לפיכך, כאשר כל המשפחה ביחד יש פחות דאגות וניתן לתפקד טוב יותר בשעת החירום. בכל מקרה יש לשמור על ערוצי התקשורת עם הרשות המקומית אשר מקבלת הנחיות מפיקוד העורף.

קשר עם הרשות המקומית 
בזמן חירום תפקידה המרכזי של הרשות המקומית היא לדאוג לצרכי התושבים ולגייסם לתרום לקהילה כחלק מצעדי הערכות לשעת חירום. כלומר, מעבר לכך שהמשפחה תפעל לפי ההנחיות של פיקוד העורף, תכין מקום מוגן ותצייד אותו בציוד לשעת חירום, תחלק, תדאג להיות בקשר ולהכין הנחיות מפורטות לבני המשפחה, היא תוכל גם לתרום לקהילה בזמן חירום וכך תרגיש בטוחה יותר. 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה