יום חמישי, 6 בינואר 2022

מחירי העברה

 

מבצעים עסקה בינלאומית? כדאי שתחשבו על מחירי העברה

האפשרות לקבוע מחירי העברה קורצת לכל מי שמעורבים בעסקה בינלאומית בין צדדים קשורים. עסקה כזו יכולה להתקיים בין חברות קשורות בהמון מקרים, כי היא רלוונטי גם לנסיבות ברורות כמו מכירת מוצרים ושירותים – אבל גם לנסיבות פחות ומוכרות ובהן שימוש בקניין רוחני או העברת ידע. בכל אחד מהמקרים האלה, האינטרס לצמצם את חבות המס עולה בקנה אחד עם המאפיינים של מחירי העברה ועם ההשפעה שלהם על שורת הרווח של כל חברה.

הדרך לקבוע מחירי העברה עוברת בתיעוד נאות ובהיכרות עמוקה עם התחום. תוך כדי התיעוד הנאות, צריך להתייחס למשל למערכת היחסים הכלכלית והמשפטית בין החברות הקשורות. לאחר מכן, צריך לנמק מדוע נקבעו מחירי העברה כאלה ואחרים ואיך או עד כמה הם פוגשים את המחירים המקובלים בתחום או בענף. רק אם עושים את זה בצורה מסודרת, מגיעים למצב שבו קובעים מחירי העברה שיש מאחוריהם היגיון.



למה לקבוע מחירי העברה בצורה הגיונית?

מבחינת תכנון מס, המטרה של מחירי העברה היא להפחית את חבות המס במדינות שבהן שיעור מס החברות הוא גבוה – אך לבצע תהליך הפוך במדינות שבהן שיעור מס החברות הוא נמוך. במילים אחרות, מדובר על תכנון מס שמבוצע בצורה חוקית אבל מחייב הכנת שיעורי בית בצורה רחבה, מקיפה ויסודית. אם לא רוצים להגיע למצב של עמידה בפני דין פלילי באחת המדינות שבהן מעורבים בפעילות עסקית או מסחרית מסוימת, מאוד כדאי לקבוע מחירי העברה בצורה הגיונית.

החדשות הטובות הן שבעלי החברות הקשורות לא חייבים להתעסק בעצמם בתיעוד הנאות או באופן שבו נקבעים מחירי העברה. בפועל, מי שיכולים לעשות זאת הם רואי חשבון ויועצי מס מוסמכים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה