יום ראשון, 6 בספטמבר 2015

גורם כלכלי מאושר



קריטריונים להצטרפות לתכנית גורם כלכלי מאושר

תכנית גורם כלכלי מאושר מוצעת על ידי אגף מכס ברשות המיסים של משרד האוצר. התכנית היא וולנטרית ומטרתה לשפר את רמת האבטחה של שרשרת הסחר בעולמית, אולם ההצטרפות אליה כרוכה בעמידה במספר קריטריונים. גורם עסקי שרוצה לקבל מעמד של גורם כלכלי מאושר חייב לבצע בחינה עצמית מקיפה ויסודית של נהלי ואמצעי הביטחון המיושמים כחלק משרשרת האספקה שלו. הבחינה מתייחסת בעיקר לנקודות הייצור, האחסנה, ההעמסה ותהליך השינוע הלוגיסטי. הבחינה של נהלי ואמצעי הביטחון מבטיחה את העמידה בסטנדרטים ובקריטריונים להצטרפות לתכנית.

באופן כללי, רשימת הקריטריונים נוגעת בסטנדרטים כמו מדיניות ומחויבות ההנהלה לנושאי ביטחון, ניתוח וניהול סיכונים וגם אבטחת שותפי הסחר שהם למעשה נותני השירות בפועל. קריטריונים כלליים אחרים הם תהליך גיוס העובדים ואופי בדיקות הרקע למועמדים, אבטחה פיזית ובקרת גישה וכניסה. יש גם קריטריון שבוחנים את ביטחון המכולות והמוצרים, את הדרכות הביטחון המועברות לעובדים ואת הרמה של אבטחת מידע או IT.


איך בודקים את המדיניות של ההנהלה בנושאי ביטחון?

מדיניות ההנהלה של חברה המעוניינת להירשם בתור גורם כלכלי מאושר צריכה להכיר בחשיבות ביטחון שרשרת האספקה. עליה להיות מעורבת בקידום ויישום של הנחיות ונהלים, לקבוע ולקדם תקנותו גם להפיץ חוקים המתבססים על הקריטריונים של תכנית AEO. מלבד פרוצדורות ונהלי ביטחון, החברה נדרשת למנות קב"ט או ממונה ביטחון ולבצע תחקור וניתוח אירועים חריגים.

עסקים המאושרים במסגרת תכנית גורם כלכלי מאושר ומיישמים את אמצעי האבטחה נהנים מיעילות רבה בשרשרת האספקה. מבחינת הקלות מטעם המכס, גורם כלכלי מאושר זוכה להפחתה והקלה בתהליך הבדיקות ביבוא וביצוא ובאפשרות לבצע תהליכים שונים ללא ניירת וחתימה אלקטרונית. אלו הקלות שמעודדות עמידה בקריטריונים להצטרפות לתכנית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה