יום שבת, 17 באוגוסט 2013

מוכנות מעשית לחירום



מוכנות מעשית למצבים של חירום

בכל מה שקשור למצבי חירום כאלה ואחרים בארץ, יש לציין כי המשרד לביטחון פנים הוא האחראי על מוכנות מעשית לחירום ומשבר של הגופים תחת אחריותו, ואלו הם: משטרת ישראל, שירותי כבאות והצלה ושירותי בתי הסוהר. פעולתו העיקרית של המשרד בתחום זה, היא איגוד של גופי הסיוע השונים, תוך תיווך ביניהם והפעלה יעילה שלהם בצורה הטובה ביותר שניתן במסגרת של מצב חירום כל שהוא כזה או אחר. ישנה חשיבות מכרעת בהבטחת רציפות והמשכיות תפקודית, במצבים מעין אלו – הן של המשק והחברה והן של גופי הסיוע. האחריות והסמכות של המשרד מוגדרות בהחלטות הממשלה ובחוק.

תפקידים שונים בזמני חירום

גם למנהלת החרום, המזכירות הביטחונית, פורום החשיבה בזמן משבר ומרכז המידע המבצעי – יש ללא כל צל של ספק חלק חשוב מן הסתם לעניין מוכנות מעשית לחירום. מדובר ביחידות אשר יעזרו למשרד לביטחון פנים ולשר, לממש באופן מיטבי את סמכותם. יתר על כן, חובה על המשרדים הממשלתיים השונים, להיערך מנהלתית לזמן חירום – להיות בעלי מוכנות מעשית לחירום. המטה הלוגיסטי של כל משרד הוא בעל אחריות על נהלי חירום, ניהול לוגיסטי נחוץ, וריכוזם של צרכי היחידות השונות.

מה הוא מצב חירום ומה היא אחריותו של משרד הפנים במצב זה
  
מצב חירום או משבר, הדורש מוכנות מעשית לחירום, הוא אירוע חריג, אשר מביא לסטייה משמעותית מפעילות תקינה של המשרד, ועשוי לפגוע באזרחים וברכושם, וכמו כן בתדמית המשרד. אחריותו של השר לביטחון פנים במצבי חירום היא בנושאים הבאים:
·         רעידת אדמה (כולל אחריות של משרד הביטחון, כאשר המשטרה אחראית לתת מענה מיידי)
·         אסון המוני (פיקוד ושליטה של המשטרה)
·         הפרות סדר (פיקוד ושליטה של המשטרה)
·         טרור (פיקוד, מטה ושליטה של המשטרה)
לטובת תפעול מיטבי של הזרועות אשר תחת אחריותו, צריך השר לביטחון פנים לקבל תמונה עדכנית של המצב בשטח. רק מידע אמין יאפשר קבלת החלטות מתאימות על ידי השר, באשר לתפעולם ותפקודם של משטרת ישראל, שירותי הכבאות והשב"ס, תוך שיתוף פעולה עם גופים נוספים כאלה ואחרים.
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה