יום חמישי, 10 בינואר 2013

דיסלקציה - אבחון וטיפול מקצועיים



בניגוד ללקויות למידה אחרות, ובעיקר נרכשות, דיסלקציה הינה לקות מולדת, כלומר, כזו אשר 'נולדה' ביחד עם הפרט אשר סובל ממנה, וזאת כתוצאה מסיבות פיזיולוגיות רבות ומגוונות. בניגוד נוסף ללקויות נרכשות אשר באמצעות אבחון וטיפול פרטניים ניתן 'להעלימן', אי אפשר כלל 'להעלים' דיסלקציה. יחד עם זאת, באמצעות אבחון וטיפול מקצועיים בדיסלקציה – ניתן למזער כל סוג ורמה של דיסלקציה ובסופו של דבר לסייע בצורה משמעותית ביותר לכל אדם אשר אובחן כבעל לקות למידה זו ולאפשר לו להתקדם בכל שלב בחייו יהא גילו אשר יהא כמובן .

על אבחון מקצועי של דיסלקציה ועוד
אם כן, יש לציין, כי קיימים שני סוגים של אבחונים ללקות הדיסלקציה. הראשון הינו האבחון הדידקטי (אבחון ה'מאתר' והמאבחן את לקות הלמידה עצמה), והשני הינו האבחון הפסיכודידקטי (הבוחן את הסיבות והגורמים ללקות ואת טיב הקשר שלהם למצב הפסיכולוגי של המאובחן). בשני המקרים, אבחון דיסלקציה מקצועי צריך להתרחש ולהתממש ממש בראשית ההתפתחות של מיומנויות הקריאה והכתיבה הבסיסיות. בנוסף, האבחון המקצועי בוחן את כל התסמינים של הלקות, מנתח אותם ומסווג אותם. 


על טיפול מקצועי בדיסלקציה ועוד
כאמור, דיסלקציה כלל אינה לקות למידה אשר ניתן 'להעלים' אותה. יחד עם זאת, ניתן להתגבר עליה ולמזער את רוב הנזקים שלה – אבל רק באמצעות טיפול מקצועי בדיסלקציה. בטח כאשר טיפול מקצועי זה שם דגש בעיקר על טיפול בכל תסמיני הלקות, ומשקיע משאבים גדולים בלימוד 'מחדש' של הקריאה והקניית אסטרטגיות למידה ייחודיות. במילים אחרות, טיפול מקצועי בדיסלקציה 'מפתח' לאין שיעור את יכולות הלימוד, הקריאה והדיבור של בעל הלקות עצמו.

על טיפולי דיסלקציה מקצועיים ופרטניים ביותר
היות וכמעט 20 אחוז מסך כל האוכלוסייה סובלים מדיסלקציה מסוג כזה או אחר, קיימים לא מעט טיפולי דיסלקציה מקצועיים ופרטניים ביותר, ובעיקר כאלו אשר משנים את חייהם של בעלי הלקויות מקצה לקצה. בין טיפולי דיסלקציה אלו ניתן למצוא שיעורים בהוראה מתקנת, טיפול מאת קלינאי תקשורת לפעוטות, שימוש בטכנולוגיות מסייעות לכל הגילאים כמו הקראה ממוחשבת ועוד.

תגובה 1:

  1. פוסט מאוד מעניין.
    אני חושב שהיום יש יותר מדי אנשים שפונים מהר מאוד לאבחון וטיפול בדיסלקציה, אם על מנת לקבל הקלות בלימודים (בעיקר סטודנטים) או אם בגלל שהמורה אמרה שהילד עם הפרעות קשב וריכוז ואינו מתרכז בכיתה.
    בכל מקרה אני לא חושב שכדאי לרוץ על כל פעם שהמורה אומרת שהילד קצת משתולל כי כנראה שהוא מתנהג כמו ילד. המורים היום בבית ספר מנסים לא להתמודד עם הילדים ולכן ישר רוצים לשלוח לטיפול. אבל אם אתם רואים שהילד מתקשה בהכנת שיעורים, קשה לו מאוד להתרכז ולא כי משעמם לו, כדאי לנסות לפנות למאבחנת דידקטית מומלצת בצפון, מרכז או דרום הארץ.
    מאבחנת דידקטית מוכשרת לבדוק את הילד ולגלות האם הבעיה שלו נובעת משעמום בכיתה, השתובבות של ילדים קטנים או באמת ישנה בעיה ולקות למידה כלשהי.

    השבמחק