יום שלישי, 21 ביולי 2015

אבני החושן



אבני החושן מהוות מוטיב חשוב במיתולוגיה היהודית. הן אחד משמונת בגדי הכהן הגדול: 

·       כתונת
·       מכנסיים
·       אבנט
·       מצנפת
·       מעיל
·       אפוד
·       חושן
·       ציץ

ידועה במיוחד המחלוקת בין השלטונות הרומאים לבין הכהונה בישראל, לגבי התשובה לשאלה מי יחזיק בחושן. הכהן הגדול היה מחויב, לפי הדת, להיות לבוש בבגדיו המיוחדים כולל החושן בהיותו במקדש ובמשכן. אבני החושן הונחו על חזהו של הכהן הגדול. לכן אבני החושן חשובות כל כך לפי הדת. לפי המקרא, אומנים היו מצווים על הכנת החושן, כפי שכתוב בתנ"ך בספר שמות. החושן הורכב משתיים עשרה אבנים שייצגו כל אחד משבטי ישראל. לכן, כשהיה נמצא הכהן בבית המקדש, היה נוצר חיבור מלא באנרגיות חיוביות בין אדושם לשבטי ישראל. בנוסף, הקשר בין האבנים לה' איפשר לכהן לדעת האם לצאת למלחמה ואיך לנהוג בעת מלחמה. לכן הייתה לו משמעות חשובה מאוד, מעבר לסמליות הרבה שבו ולאנרגיות החיוביות שהוא מפיק.

תיאור החושן
כאמור, החושן הורכב משתיים עשרה אבני החושן. הוא נרקם מחוטים יקרים כמו תכלת, ארגמן, שני וכדומה. צורתו הייתה ריבוע שעליו היו האבנים. הן סודר בשלושה טורים. על כל אבן נחקק שמה, ובנוסף אוסף האבנים יצר את הצירוף "אברהם יצחק יעקב שבטי ישורון". בסך הכל, בכל אבן היו שש אותיות. כך, יש סמל לשוויון שבין כל שבטי ישראל. 

אבן האודם
האודם היא האבן הראשונה בסדר אבני החושן. היא האבן המייצגת את שבט ראובן. זאת אבן שנותנת פריון לפי המקורות היהודיים. לכן, היא טובה מאוד לנשים בהיריון. נאמר על שבט ראובן "ויחיו ראובן", כך שמשמעות הפריון הייתה חזקה ביותר. האבן נותנת גם יציבות, הן בזוגיות והן כלכלית. 



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה