יום שבת, 28 בספטמבר 2013

ניהול מצבי חירום



ניהול מצבי חירום והכשרת אנשים לכך
אין זה סוד כי מצב של ניהול מצבי חירום מתייחס גם לאסונות טבע וגם לאסונות מעשה ידי אדם כדוגמת מעשי טרור כאלה ואחרים, מלחמות, פיגועים שונים וכדומה. איש לא יערער על העובדה כי ניהול מצבי חירום הינה משימה מורכבת ביותר אשר מטבע הדברים מן הסתם מצריכה לימוד והכשרה על מנת להיות מסוגלים לתפקד במצבים אלה מבחינה נפשית, פיזית ומקצועית כאחד. מהניסיון רב השנים אשר כמובן יש לנו בארץ במצבי חירום שונים עלה הצורך בהכשרת מנהלים ואנשים שונים לתפקד במצבים כאלה, וכיום ניתן למצוא בתי ספר רבים ואוניברסיטאות אשר מכשירות לקראת ניהול מצבי חירום.
במה עוסקת הכשרה זו הלכה למעשה?
הכשרת אנשים עבור ניהול מצבי חירום כוללת מספר תחומים:
·         התמודדות ברמת הפרט
·         בכוחות התגובה הראשונים
·         מערך הבריאות
·         הרשויות המקומיות
·         מקבלי ההחלטות
לימודי ניהול מצבי חירום שונים
דוגמאות לאסונות לא חסרות לנו בשנים האחרונות: הצונאמי אשר פקד את דרום מזרח אסיה לפני כמה שנים, הצונאמי ביפן, הוריקנים אשר פוקדים איזורים מאוכלסים בצפון אמריקה, רעידות אדמה במקומות שונים כאלה ואחרים בעולם, שפעת החזירים, וגם אסונות מסוג מלחמות ופעולות טרור במקומות שונים בעולם אשר הידוע מכולם הוא אסון התאומים אשר התרחש בניו יורק בשנת 2001.
התמודדות עם אסונות אלה תלויה באנשים אנשים ידעו לנהל מצבי חירום וזאת על ידי בניית מערכים רב מערכתיים וסיוע בין לאומי. הצורך באנשים בעלי הכשרה לתפקידם אלה יצר את התוכניות המיוחדות בבתי הספר השונים. בתוכניות אלה מוענקים כלים, ידע ומידע מקיף אודות מצבי חירום וההתמודדות עימם. ניהול מצבי חירום הפך לכלי ראשון במעלה לכל מי שעוסק בתחום זה באופן מקצועי וגם לאנשים אשר אחראיים על ארגונים גדולים וכדומה.
האמת היא כי יש לציין את העובדה שחלק מן האסונות אינם ניתנים לחיזוי וברובם אין לדעת את העיתוי, אבל ניתן לחזות את התוצאות אשר צפויות להגיע, ולהיערך אליהם כראוי. התוכנית משרטטת מערכת אשר בנויה להתמודד עם מצבים אלה, דרך ההתמודדות עצמה בשטח ועד לשלב השיקום.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה