יום רביעי, 16 ביולי 2014

ממירים קטליטים



התפקיד החשוב של ממירים קטליטים

בכל רכב אשר משווק בישראל החל משנת 1993, יש חובה להתקנה של ממירים קטליטים. במידה ורכב איננו כולל ממיר קטליטי - הרי שחובה על היבואן לדאוג להתקנה זו על חשבונו. מדוע קבעה המדינה תקנים מחמירים כל כך? הסיבה לכך נוגעת לנושאים הקשורים לאיכות הסביבה. עד לתחילת שנות ה90, כל הרכבים שהיו בישראל שלא כללו ממירים קטליטים היו אחראיים ראשיים לזיהום. למעשה, פליטת הפחמן שלהם הייתה כ"כ גבוהה, שהיה חשד כבד להרעלה של כל האוויר. בעזרת ההתקנה של ממירים קטליטים, הצליחו להקטין את הזיהום המרכבים לרמה של פי 10 פחות (!), ומכאן ברור מדוע התקנתם היא חשובה.



כיצד הממירים עובדים?

כפי שניתן לנחש משמם ממירים קטליטים מבצעים למעשה פעולה מסוימת של המרה לגזים אשר מגיעים אליהם. בעשור האחרון, נהוג להתקין את הממירים הללו כמה שיותר קרוב למנוע, משום שהם מצוידים בחיישני חום שיודעים להפעיל אותם - ומאחר שהם יהיו קרובים למנוע הם יחושו יותר מהר בחום, וכך ידעו לפעול. הממירים הקטליטים קולטים לתוכם את האדים והגזים השונים מכיוון המנוע. לאחר מכן, הם מעבירים אותם תהליכי המרה שונים. הם כוללים מסננת אשר תסנן קודם כל את חלקי הפיח הרעילים ביותר שיש, ולאחר מכן מתחילה ההמרה. בתהליך ההמרה של ממירים קטליטים הם קודם כל לוקחים את הפחמן החד חמצני שנחשב לרעיל למדי והופכים אותו לפחמן דו חמצני. את תחמוצת החנקן הממירים הופכים לחנקן וחמצן נפרדים ואילו חלקי הדלק הנוזלי שעוד לא נשרף, מתפרק בממיר למים ולפחדן דו חמצני. כך יוצאים לחלל האוויר גזים ונוזלים שהם משמעותית פחות מזהמים - והדבר תורמים לאיכות החיים שלנו.


להחליף מתי שצריך

שימו לב שיש מצב שבו יהיו לכם ממירים קטליטים שאינם תקינים. במצב זה - חשוב מאד לפנות למוסך שיתקין עבורכם ממיר חדש.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה